Anders rijden betekent anders denken
Een avondje Antwerpen met de elektrische wagen? Makkelijker gezegd dan gedaan. Een dag op voorhand maak ik me al een beetje nerveus over die verplaatsing. Hoe zal ik het aanpakken? Vanuit Ninove is de afstand naar hartje Antwerpen 70 km. Om terug te geraken moet ik dus sowieso ergens bijladen. Gelukkig heb ik intussen een hulplijn.
‘Download de PlugShare-app op je smartphone’, zegt Peter Pandelaers van de Nissan Leaf Club België me aan de telefoon. ‘Als je ziet waar je allemaal kan laden, zal je veel geruster vertrekken. Elektrisch rijden is altijd plannen. Maar die visie zorgt er wel voor dat je de meest goedkope en duurzame opties kiest voor een rit. Bij een benzinewagen zal je daar veel minder of nooit bij stilstaan.’ Peter heeft gelijk. Het is niet enkel een andere manier van rijden, maar ook van denken.
De app helpt me inderdaad een geschikt station te vinden. De info verifieer ik ook nog even op de website van Nissan die ook een overzicht van laadpunten biedt. In een parking onder de Groenplaats staan twee oplaadpunten. De route wordt voor mij uitgestippeld. Als ik daar gedurende mijn bezoekje aan ’t Stad kan bijladen, rijd ik met een volle batterij terug. Met die informatie in het achterhoofd kan ik vertrekken.
Vanuit Ninove kies ik voor de N8 naar de Brusselse ring. Aangezien ik daar door de vele flitspalen een zelfde tempo moet aanhouden, verbruik ik amper kilometers. Meer zelfs, na een tijdje dikt mijn bereik opnieuw aan. Een buffer voor straks op de autostrade. Op de A12 wil ik ook een tweede tip van onze Leaf-expert Peter uittesten. ‘Wil je kilometers sparen, ga dan even achter een vrachtwagen rijden op het eerste rijvak’, vertelde hij. ‘Sommigen aanzien dat als een belediging, maar het kan wel helpen als je moet besparen op je bereik.’ Ik voel me niet te klein en ga achter een grote truck hangen. De wagen vraagt nu inderdaad minder energie.
Het hele traject leg ik, ook op aangeven van Peter, af in de B-mode. Dat gecombineerd met de ECO-functie zorgt voor een minder verlies aan bereik dan rijden in de gewone Drive. Aangekomen in de parkeergarage is er nog een van de twee plaatsen vrij. De andere elektrische parkeerplaats is ingenomen door een wagen die niet elektrisch ‘tankt’. Zonde. Op de brandstapel ermee!
Waar opladen?
PlugShare.com
Nissan.be
(BG)
Bekijk alle berichten uit de blog ‘Wij testen een elektrische wagen!’