Blog: Rijden is rekenen

blog logoNaar aanleiding van de Mobiliteitskampioen testen we een elektrische wagen. In dit stukje rijden we mee met LVZ-directeur Luc Soens .

 

Kilometers kijken, proper rijden

Elektrisch rijden is altijd een beetje rekenen. Met een volle tank diesel rijd je 1.000 km, dus daar hoef je niet zo snel naar om te zien. Met een volgeladen Nissan Leaf start je met een ‘tegoed’ van 170 km en heb je de neiging voortdurend naar dat tellertje te zien. Zelfs al rijd je gewoon van het werk naar huis, zo’n 25 kilometer. Onmiddellijk na de start speel je al gauw wat kilometers kwijt, zelfs als je in de superzuinigste modus rijdt: met de ECO-stand ingedrukt (minder heftig versnellen) en nog eens extra in B-mode, waardoor je extra energie recupereert tijdens het remmen.  We zetten zelfs de airco af, wie weet helpt dat ook nog. Maar daarna gaan er bijna geen kilometers meer af, tenminste als je onder de 70 per uur, of nog beter, onder de 50 per uur blijft.

Na ons tweede ritje met de Leaf hebben we het al door: dit is de ideale wagen voor korte verplaatsingen in de stad, niet voor wie elke dag van Gent naar Brussel of Leuven moet. Als stadswagen is de geruisloze Leaf ook heel aantrekkelijk en aangenaam om mee te rijden. En als het over rekenen gaat: een volle ‘tank’ kost je nauwelijks 3 euro aan elektriciteit, en stoot 0 gram CO2 uit. Je voelt je zowaar schuldig als je ’s anderendaags weer gewoon in je vervuilende diesel stapt!

(LS)

Bekijk alle berichten uit de blog ‘Wij testen een elektrische wagen!’

Volg de Mobiliteitskampioen ook op Facebook en Twitter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s